انتخابات

۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 413528

قدس آنلاین: اگر می‌خواهید مردم ثبات در ایمان داشته باشند بعد از اینکه مسلمان شدند دانایی و عقل آنان را زیاد کنید و نه صرفا با عاطفه و احساس به اسلام رو بیاورند مثلا اگر به مردم بگوییم تهلیل و تسبیح و حمد بگویید یقینا اثر دارد اما اگر تعقل در پشت آن نباشد آن اطمینان خاطر ایمانی را به مسلمان نمی‌دهد همچنین بحث تکمیل ایمان از دیگر این مسایل است.

توصیه های قرآنی برای جامعه عفیف

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور شب گذشته ۲۶ مردادماه در نشست علمی «مهندسی آیات در پژوهش‌های حدیثی» با بیان اینکه مردم اگر محاسن کلام اهل‌بیت(ع) را درک کنند تبعیت خواهند کرد گفت: انسان‌های سالم و صالح حتما جذب دستگاه اهل‌بیت(ع) که دستگاه محبت و نور است خواهند شد.

وی با تاکید بر اصلاح روش‌ها و تلاش برای اداره جامعه با سبک‌های تربیتی قرآن و عترت ادامه داد: قرآن به دلیل اصالت هم در نزول به عنوان وحی اول و هم تاکید در سوره قیامت مبنی بر اینکه پیامبر مطالبشان به دنبال قرآن باید باشد منبع ما در دستیابی به مولفه های مدیریت فرهنگی در کنار روایات ائمه(ع) است و تلاش بر این است که روش‌های نزول تدریجی تنظیم مجددی برای روایات داشته باشد و بتواند مسئولان را در زمینه مدیریت فرهنگی توانا کند تا با هوشمندی مسیر تربیت جامعه را طی کنند.


۶ گام قرآن برای سلامت جنسی جامعه
بهجت‌پور بیان کرد: قرآن برای شکل دادن جامعه عفیف و برقراری سلامت جنسی جامعه شش گام برداشته است؛ ابتدا رابطه بندگی را سامان داد، به دنبال آن تلاش شد تا بندگان خدا تحت تاثیر جریانات انحرافی مانند شیطان و خواسته‌های غریزی سیری‌ناپذیر قرار نگیرد؛ در گام سوم تلاش شد مردم از طریق آگاهی از حکمت و فلسفه کارها از گناه اجتناب کنند؛ در گام چهارم تدابیری برای مقاومت در برابر تهاجم فرهنگی ارایه شد و در نهایت نیز از طریق قوانین و ضوابط این مسئله به یک هنجار اجتماعی تبدیل شد و پایش و مراقبت را در گام ششم مطرح فرمود.
وی با بیان اینکه این مسئله منحصر به عفت جنسی نیست، گفت: پوشش مسئله‌ای است که در دو سوره به شیوه بسیار حکیمانه و هوشمندانه مطرح شده است، در سوره احزاب با نوازش شخصیت ایمانی جامعه و هویت‌بخشی به زن و مرد، پوشش اسلامی را مطرح می فرماید؛ در این سوره پوشش به عنوان امری که اگر کسی رعایت نکند، تعزیر می‌شود و عذاب می‌شود، مطرح نمی‌شود بلکه به عنوان علامت تشخص ایمانی و تکریم ایمانی آنان معین می‌شود کما اینکه وقتی می‌خواهد به زنان پیامبر توجه کند به فراوانی روی این تشخص که شما مادران امت هستید تاکید و با نوازش شخصیت اجتماعی آنان برخی احکام را مانند اینکه مردانی غیر پیامبر حق ندارند بعد از ایشان با شما ازدواج کنند، مطرح می‌فرماید.
این قرآن‌پژوه با اشاره به تاکید سوره نور بر عفت بیان کرد: در این سوره مهر استاندارد را بر جامعه ایمانی زده و می‌فرماید خبیث از آن جامعه اسلامی نیست و چند توصیه برای حفظ عفت عمومی مطرح می شود؛ مثلا «ای زنان زینت باطنی خود را نشان ندهید» و یا «ای مردم با اجازه وارد خانه دیگری شوید» و روابط جنسی داخل خانه طوری باشد که بچه‌ها مامور به اجازه برای ورود به خلوت شما باشند و در ازدواج عزب‌ها تعلل نکنید.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه قرآن طوری جامعه را سامان داده که اولا تشخص ایمانی داشته باشد و ثانیا یک استانداردی از عفت عمومی تبیین می‌شود تا این مسئله در جامعه نهادینه شود، افزود: ما براساس مهندسی معکوس باید ببینیم چطور شده که جامعه مدینه به جایی رسید که نمی‌توان نسبت خبیث به زن و مرد مومن داد و بعد از این بررسی این موارد نوبت به حدیث می‌رسد. زیرا خداوند در سوره قیامت فرمود ای پیامبر تو به تبعیت از قرائت من قرآن را بر مردم بخوان و بعد فرمود تبیین وحی کار ماست؛ در سوره نحل نیز فرمود من وحی دیگری در اختیار تو قرار دادم تا به وسیله آن قرآن را برای مردم بیان کنی.
 

استدلالی برای لزوم عصمت ائمه(ع)
این محقق اظهار کرد: اینکه شیعه اصرار دارد ائمه و اوصیاء پیامبر باید معصوم باشند، به این دلیل است که اولین ابلاغ وحی باید معصومانه رخ دهد و چون پیامبر فرصت بیان همه تبیینات خداوند را نداشتند این کار به عهده ائمه گذاشته شد و چون ائمه باید اولین ابلاغ‌کننده بعد از پیامبر(ص) باشند ما روی عصمت اهل‌بیت تاکید داریم و علت اینکه روی حضرت مهدی تاکید داریم این است که او باید بیاید برای وحیی که تبیین نشده تا با آن جامعه بین‌المللی را اداره کند، لذا هم باید معصوم و هم باید شخصی با این نام باشد.
وی افزود: برای مهندسی پوشش در جامعه باید روی طبقه مرجع و بعد روی مولفه‌های شخصیتی جامعه ایمانی سرمایه‌گذاری کنیم تا با این ویژگی‌های قرآنی شناخته شوند. قرآن بخش‌هایی را گفته است اما از نظر معرفتی نیاز به تکمیل دارد مثلا ابتدا اسلام و بعد ایمان را مطرح کرده که باید ببینیم رابطه میان این دو چیست؟ و سؤالات فراوانی که پیش می‌آید نیازمند سازمان حدیثی متوجه به استانداردهای شخصیتی جامعه، مورد نیاز است در این صورت مسئولان می‌دانند در تربیت دانش‌آموزان و نوجوانان و ... بر روی چه مراحل و مسایلی دست بگذارند.
 

شرایط مسلمانی
بهجت‌پور بیان کرد: اگر بخواهیم ده شاخصه جامعه ایمانی در زمینه پوشش را مطرح کنیم ابتدا باید به تعریف مسلِم بپردازیم که روایات مشحون از مباحثی در این زمینه است؛ ما باید بدانیم تسلیم یک امر عقلی است و به مردم بگوییم وقتی عقلتان در برابر ربوبیت خدا خاضع شد تازه مسلمان شده‌اید، ثمره این کار این است که وقتی مسلمان شدید دیگر مسلمان از شما آسیب نمی‌بیند.
وی افزود: بعد باید توضیحی از آن درست کرد که مسئولان فرهنگی و مبلغان و مروجان فرهنگ و دین بدانند تا کجا اسلام را باید در این مرحله ترویج کنند که این در قرآن به صورت کلی بیان شده ولی سنت حدود و مرزها را دقیقا مشخص کرده است. حب ریاست روح ایمان را در انسان زایل می‌کند.
استاد حوزه علمیه تصریح کرد: در لسان روایات نابودی و رفتن روح اسلام از انسان به واسطه برخی اعمال مانند حب قدرت و قدرت‌پرستی و ریاست‌طلبی یا غیبت کردن و ... به فراوانی وجود دارد؛ یکی از عناوینی که زیبا در روایات مطرح شده وظایف مسلمان در قبال مسلمان دیگر است که می‌تواند کمک کند حوزه مسلمانی را از جنبه سلبی و ایجابی معین کنیم تا یک مدیر بفهمد چه چیزی را از مردم بخواهد و بر روی چه چیزی سرمایه‌گذاری کند تا پایه مسلمانی در جامعه فرو نریزد و یا فرصت‌هایی که مسلمانی در جامعه ایجاد می‌کند.
بهجت‌پور بیان گرد: در زمینه ایمان نیز کار بزرگی در مجامع روایی از جمله کافی شده است که هم از نظر مفهومی، هم آثار ایمان و نسبت میان ایمان، صدق و صبر و ... می تواند به ما کمک زیادی داشته باشد و وقتی از این منظر روایت‌شناسی می‌کنیم باب‌های بسیار خوبی برای یک مهندس فرهنگی وجود دارد که از جمله تشریح تفاوت میان ایمان و اسلام حتی با مثال و مراتب ایمان و اسلام و فایده ورود در ایمان با علم و ... است؛ فرموده‌اند اسلام مقدم است و ممکن است کسی اسلام بیاورد، ولی مومن نباشد.
 

عقلانیت؛ رمز ماندگاری ایمان
وی افزود: اگر می‌خواهید مردم ثبات در ایمان داشته باشند بعد از اینکه مسلمان شدند دانایی و عقل آنان را زیاد کنید و نه صرفا با عاطفه و احساس به اسلام رو بیاورند مثلا اگر به مردم بگوییم تهلیل و تسبیح و حمد بگویید یقینا اثر دارد اما اگر تعقل در پشت آن نباشد آن اطمینان خاطر ایمانی را به مسلمان نمی‌دهد همچنین بحث تکمیل ایمان از دیگر این مسایل است.
بهجت‌پور اظهار کرد: اولین نشانه ایمان خوفی است که به دنبال آن نرمی دل است نه قساوت؛ کسانی که غرور کاذب دارند و می‌گویند خداوند کریم است و می‌بخشد، نشانه بی‌ایمانی آنان است. اگر ایمان می‌داشتند از خداوند خوف داشتند.
وی با بیان اینکه ایران دومین کشور مسرف در دنیا براساس آمارهاست، افزود: جامعه ایمانی از تعریف خوشش نمی‌آید و همیشه نیمه خالی خود را می‌بیند و تلاش می‌کند تا آن را اصلاح کند یعنی مشکلات، شناخته شده و برای رفع آن تلاش می‌شود، اما متاسفانه این آسیب‌ها در جامعه وجود دارد و کسی هم از آن ناراحت نیست.
 

ارزش‌های دینی کمیت‌پذیرند
وی تاکید کرد: یکی از حرف‌های بی ربطی که کم سوادها نسبت به حوزه دین دارند این است که می‌گویند اینها ارزش‌های کیفی هستند و نمی‌توان آن را کمی و قابل تشخیص کرد. اما باید این سرمایه عظیم و شاخصه‌های کمی و شناسایی مراتب و درجات که در روایات وجود دارد را با این نگاه روشی برای مربیان و مسئولان فرهنگی تبیین کنیم و نشان دهیم جامعه را می‌توان با این استانداردها ارزیابی کرد و نیازی نیست پرسشنامه پر کنیم و بگوییم جامعه ما این مقدار درصد ایمان دارند.
این محقق قرآنی ادامه داد: اگر می‌خواهید درجه ایمان را در یک فرد و خانواده و جامعه ببینید باید چند شاخصه مانند صبر و حلم، وفاداری و رضایت و یقین و کسب علم و ... را بررسی و بر اساس این شاخصه‌ها به آنها امتیاز بدهیم.
وی افزود: برای اینکه انسان مومن شود باید روی چهار پایه کار شود که این موارد در قرآن به صراحت بیان نشده و هدایت‌های ائمه کارگشاست و یا شش رکن برای ایمان گفته شده که اگر هر کدام نباشد بنای ایمان فرو می‌ریزد. از این رو سنجش این مقولات کاملا قابل کمی کردن است و اینطور نیست که کیفی باشند.
 

اصلاح جامعه در گرو مهندسی میان قرآن و روایات
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: اگر مهندسی میان قرآن و روایات شکل بگیرد مطمئنا توان ما در اصلاح و تربیت جامعه چندین برابر خواهد شد از این رو باید بدانیم در سیر نزول قرآن چه چیزی مطرح شده و براساس آن مباحث روایی را توضیح دهیم.
 

بهجت‌پور ادامه داد: امروز مشکل بزرگ ما در عرصه اجتماعی این است که تشخص اجتماعی افراد هنگامی شکل می‌گیرد که از پوشش کامل فاصله می‌گیرند؛ پوشش دختری از خانواده مذهبی در مدرسه تا راهنمایی و دبیرستان و تا مرحله دانشگاه به تدریج کمتر می‌شود زیرا حس می‌کند هر قدر از پوشش کامل فاصله بگیرد تشخص بیشتری دارد.
 

بحارالانوار و وسایل الشیعه‌های عصری نوشته شوند
وی با بیان اینکه قرآن جنگ تشخص‌ها را مطرح کرده و ما تا این تشخص‌ها را اصلاح نکنیم نمی‌توانیم پوشش را به عنوان امری مانا و پایدار جا بیندازیم تاکید کرد: امروز باید بحار و وسایل الشیعه‌های جدید متناسب با نیازهای عصری سامان یافته و نوشته شود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: مثلا ایمان در قرآن در همه سور(۷۰۰ آیه) اعم از مکی و مدنی و ... توزیع شده و هر کدام از این ها در پی بیان مطلب خاصی است که باید این مسئله به خوبی شناسایی شود و سراغ روایات برویم و ابواب جدید روایی برای آنها بنویسیم مثلا ایمان در هنگام قدرت و ثروت و یا در اقلیت و ضعف قدرت و ایمان فردی و ... که روایات ما با این نگاه تنظیم نشده است و باید با این نگاه تنظیم کنیم. این حس یاسی که گاهی دیده می‌شود نتیجه این نیست که ما به اسلام عمل کردیم و به نتیجه نرسیدیم بلکه ما بر اساس قرآن و سنت با نگاه روشی کاری نکرده‌ایم که اگر این روشمندی ایجاد شود اصلاح جامعه دشوار نخواهد بود.
 

انتقال نادرست مفاهیم دینی
وی افزود: به مسئولان یکی از نهادهایی که متولی امر تبلیغ هستند گفتم آیا پرونده‌ای دارید که یک مبلغ که به منطقه ای اعزام می شود چه مطالبی را بیان کرده که نفر بعدی دوباره تکرار نکند؟ باید ببینیم به جامعه چه چیزی داده‌ایم که چه چیزی از آن بخواهیم. داده‌های ما داده‌های موثر و مفید و منظم و سازمان یافته نیست و هوشمندانه انتخاب نشده و هرج و مرج در انتقال داده‌ها داشته‌ایم که موثر نیفتاده است. این داده‌ها در زمینه محبت اهل‌بیت به خوبی به جامعه داده شده و مردم با افتخار مال و فرزند خود را فدای بحث دفاع از حرم می‌کنند، اما در حوزه‌های دیگر انتقالمان به نحو درستی نبوده است که نتیجه نگرفته‌ایم.

ایکنا

انتهای خبر/
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.